Kada je ‘dozvoljeno’ fotografirati u P modu?
Jedna rečenica koju sam čuo prije nekoliko dana dala mi je ideju za novi blog. Razgovarali smo o načinima rada fotoaparata gdje sam ja tvrdio da P (programski načini) ničemu ne služi, davajući prednost manualnom M načinu. U tom trenutku se javio jedan polaznik tvrdeći da je P mod dobar ako želimo snimiti brzu fotografiju.
U nekoliko rečenica ću vam probati objasniti svoje stajalište.
Svaki fotoaparat u sebi ima svjetlomjer. Uz pomoć svjetlomjera mi znamo koliko će svjetla pasti na senzor, a taj će nam podatak pomoći pri određivanju ekspozicije.
Programski način rada automatski određuje dva osnovna elementa ekspozicije – otvor blende i brzinu zatvarača. Ekspoziciju određuje algoritam ovisno o odabranom načinu svjetlomijera i kadru. Taj algoritam je složen tako da u većini slučajeva daje solidnu ekspoziciju, ali u dosta slučejeva i griješi.
Osim toga u programskom načinu rada ne možemo utjecati na dubinsku oštrinu i na pokret, jer aparat ne zna što mi želimo i što se nalazi ispred nas.
Drugim riječima programski način rada odredit će solidnu ekspoziciju samo u prosječnim svjetlosnim uvjetima, dok u kritičnim, visoko kontrastnim, neće. U takvim uvjetima opet treba uključiti ljudski faktor i korigirati ekspoziciju.
Ako vam ništa od ovoga što sam do sad napisao nije jasno, ‘dopušteno’ vam je koristiti programski način rada. Svi ostali koji razumiju barem pola od gora navedenog s time neće biti zadovoljni.
Vratimo se sad na ‘brzu fotografiju’ ili takozvani snapshot. Snapshot je popularni naziv za fotografiju koja je snimljena spontano i brzo bez umjetničkih ili novinarskih namjera.
Slika koju većina ljudi ima u glavi kad pročita ovu definiciju je kako sjede na kavi ili leže na plaži. U trenutku kad se nešto događa ispred njih brzo izvlače fotoaparat iz torbe, skidaju poklopac i okidaju savršenu snapshot fotografiju. Naravno programski način rada tu bi imao ključnu ulogu.
Bit ću iskren. I ja sam u početku bio u takvoj zabludi, ali nikad na takav način nisam snimio odličnu fotografiju. Najčešće se događa da trenutak koji vam je privukao pažnju prođe dok izvučete fotoaparat iz torbe.
Dok izgovorite riječ ‘trenutak’ on već pripada prošlosti. Da bi ga snimili morate pripremiti aparat i predviđati. Jedino tako će te ga preduhitriti i zabilježiti.
Programski način rada vam u tome neće nimalo pomoći. Umjesto da razmišljate što radi fotoaparat, kad će zabrljati i koliko ga treba korigirati, naučite gledati svjetlo i manualno kontrolirati elemente ekspozicije. To zaista nije teško, a rezultatima će te bit puno zadovoljniji.
Goran Matošević, fotograf, predavač i EducirajMe kolumnist